مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 مهر 1400 ساعت 05:002021-09-28اقتصادي

قنات، نظام آبرسانی با کمک نیروی جاذبه زمین


قنات ها نظام آبرسانی بدون نیاز به قوه مکانیکی و فقط به کمک نیروی جاذبه زمین، آب های زیرزمینی را به سطح زمین آورده می شود.

- ایسنا/بوشهر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم گفت: قنات ها نظام آبرسانی بدون نیاز به قوه مکانیکی و فقط به کمک نیروی جاذبه زمین، آب های زیرزمینی را به سطح زمین آورده می شود.

قنات واژه ای عـربی است که در اصـل هـمان گاه ریـز بوده که برای امتحان جریان آب در آنگاه می ریخـتند و در واقع بحرانی است که در زیرزمین از طرف دشت به کوهستان حفـر می شـود تا سفره هایی آبدار را قطع کرده و آب آنها را جمع کند و آب منابع زیرزمینی را به سطح منتقل کند.

طبق آمار یونسکو سه پنجم قنات های موجود در جهان در ایران قرار دارد .

در کتاب اسهامات العرب فی علم المیاه و الری در خصوص ابتکار ایرانی ها در ساخت قنات آورده شده است: به اظهار تمامی محققان در زمینه ابتکار حفر قنوات، نخستین مخترع فن قنات در جهان ایرانیان بودند و سابقه اقدام به چنین روش به جهت استحصال آب های زیرزمینی به هفتصد سال قبل از میلاد و شاید هم بیشتر می رسد.

استفاده از این روش در سایر کشورها از ایران و ایرانیان اقتباس شده است.

بر همین اساس طبق نقل اهل تاریخ اوج گستردگی استفاده از قنات در عصر اسلامی به وقوع پیوسته و هنگامی که اسلام به سرزمین های نزدیک از جمله ایران روی آورد و ایرانیا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قنات، نظام آبرسانی با کمک نیروی جاذبه زمین

قنات، نظام آبرسانی با کمک نیروی جاذبه زمین