مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 مهر 1400 ساعت 06:352021-09-27فرهنگي

نقش هایی که اشک می ریزند


واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در کربلا، تأثیر بسزایی در فرهنگ و اعتقادات شیعیان داشته و الهام بخش بسیاری از نهضت های حق علیه باطل بوده است، - ایسنا/مرکزی واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در کربلا، تأثیر بسزایی در فرهنگ و اعتقادات شیعیان داشته و الهام بخش بسیاری از نهضت های حق علیه باطل بوده است، این واقعه دلخراش همچنین تاثیر شگرفی در عرصه های مختلف هنری بویژه نقاشی قهوه خانه ای و پرده خوانی برجای گذاشته است.

در این میان نقاشی قهوه خانه ای به دلیل ارتباط نزدیک تر با نگرش ها و زندگی عامه جامعه، بیشترین تأثیر را از این واقعه دریافت کرده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، نقاشی قهوه خانه ای از معدود هنرهای عامیانه برجا مانده در ایران است که خاستگاه آن نگرش های ملی و مذهبی مردم در عصر قاجار است.

پشتوانه این نقاشی ها خیال و اسطوره است که ریشه در ذوق فکر و روح جمعی دارد.

خیال بن مایه صوری نقاشی ها را شکل داده و اسطوره های ملی و مذهبی نیز بن مایه های محتوای آثار را می سازند که خود ریشه در فرهنگ غنی و روح جمعی ایرانیان دارد.

علاوه بر نقاشی قهوه خانه ای، پرده خوانی و نقالی در ارتباط برقرار کردن با مردم، به صورت داستان گویی و نقالی بر ذهن و باورهای مردم تأثیرگذار بوده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش هایی که اشک می ریزند

نقش هایی که اشک می ریزند