مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 مهر 1400 ساعت 16:402021-09-25سياسي

پیش نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تدوین می شود


آسیب شناسی های صورت گرفته نشان داد ضعف های جدی قانونی در این نهاد وجود دارد و مهم ترین ایراد این است که معلوم نیست مراجع یاد شده بر چه اساسی رسیدگی می کنند.

- مدیر گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه قضاییه از تدوین پیش نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تا پایان سال 1400 خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک نظر به حجم گسترده دعاوی مطروحه در دادگاه ها و تشریفات رسیدگی رسیدگی در آن، اطاله دادرسی امری اجتناب ناپذیر است و طرح دعوا نیازمند صرف زمان بسیار و هزینه های دادرسی است.

از سوی دیگر دولت همواره با مسائل تخصصی و پیچیده تری روبه رو می شود که بررسی و صدور رأی در مورد آن ها نیازمند تخصص همه جانبه بر آن موضوع است.

از این رو در نظام حقوقی کشورها تشکیل مراجعی برای تحقق رسیدگی سریع، تخصصی و کم هزینه پیش بینی شده که با تعابیر مختلفی مانند دادگاه های اختصاصی اداری، مراجع شبه قضایی، دیوان های اداری و مانند اینها شناخته می شود.

این مراجع از یک سو در بدنه قوه قضاییه به عنوان نهاد قضایی نیستند و غالبا جزیی از قوه مجریه هر کشور بوده یا در کنار نظام های حرفه ای تشکیل می شوند اما از سوی دیگر مانند دادگاه ها، رسیدگی ترافعی می کنند.

مهمترین این مراجع را از نظر فراوانی کمی و بیشترین پرونده های وارده می توان موارد ذیل دانست: * کمیسیون های شهرداری * هیئت ها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیش نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تدوین می شود

پیش نویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضایی تدوین می شود