مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 1 مهر 1400 ساعت 10:452021-09-23فرهنگي

کتیبه نو یافته کوه رحمت احتملا سازه ای آیینی بوده است


موضوع و محتوای کتیبه نویافته کوه رحمت در حوالی نقش رجب و شهر باستانی استخر که از جمله کتیبه های خصوصی فارسی میانه به شمار می رود احتمالاً به ایجاد سازه ای آیینی اشاره دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید فدایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام اینکه زبان فارسی میانه که در روزگار ساسانی رواج داشته را دارای دو تحریر خواند و گفت: یکی تحریر کتیبه ای که در اصطلاح به آن پهلویِ کتیبه ای می گویند و مربوط به شاهان و رجال پر نفوذ روزگار ساسانی ونخستین آن مربوط به اردشیر اول ساسانی و آخرین نوشته به جای مانده از آن به مهرنرسی بزرگ فرمدار یزدگرد تعلق دارد.

او افزود: دیگری تحریر کتابی است که علاوه بر درج آنها در مواد نوشتاری مختلف در آن روزگار، در اغلب کتیبه های خصوصی نیز از این تحریر استفاده شده است.

او با بیان اینکه کتیبه های خصوصی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که گروهی از آنها کتیبه های یادبودی و گروه دیگر گورنوشته ها و در دسته کتیبه های تدفینی قرار دارند اظهار کرد: کتیبه کوه رحمت (مهر) که اخیراً توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید معرفی شده به دسته اخیر تعلق دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کتیبه نو یافته کوه رحمت احتملا سازه ای آیینی بوده است

کتیبه نو یافته کوه رحمت احتملا سازه ای آیینی بوده است