مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 شهریور 1400 ساعت 05:352021-09-21اقتصادي

برند جهانی سیب زنوز در مسیر فراموشی


سیب زنوز، رقمی از بین ارقام قدیمی سیب با قدمت چندین ساله در کشور و به عنوان یک برند جهانی شناخته می شود اما این نوع سیب که هنوز به مرحله تجاری نرسیده، - در مسیر غفلت و فراموشی مسئولان قرار داشته و منتظر توجه جدی برای زنده نگه داشتن این ژنوتیپ و برند اصلی منطقه زنوز است.

زنوز، یکی از قدیمی ترین باغ شهرهای آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده و با سیب آبدارش شهرت جهانی پیدا کرده است.

سیب زنوز که فقط در این شهر پرورش یافته و ویژگی های مخصوص به خود را دارد، از منظر رنگ، طعم و بافت با سایر ارقام تجاری موجود در کشور متفاوت است و اکنون نه از لحاظ اقتصادی و کسب درآمد بلکه به دلخواه کشاورزان و برای نگه داشتن درختان سیب به یادگار مانده از پدران گذشته، تولید می شود.

بر اساس گفته ی مسئولان و به خصوص باغداران منطقه زنوز، ظاهر سیب این شهر به دلیل استفاده کم از سموم و کودهای شیمیایی، نسبت به سایر سیب ها بازارپسندی خوبی ندارد، به همین دلیل مشتریان زیادی مشتاق به خرید این محصول نیستند در حالی که طعم این سیب زبانزد خاص و عام است.

ارقام محلی زنوز، نماد دائمی گردشگری محمدرضا افسری، کارشناس ارشد جهاد کشاورزی مرند که در خصوص سیب زنوز نیز تحقیقاتی را انجام داده است، به ایسنا می گوید: زنوز از معدود باغ شهرهای ایران است که بیشت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برند جهانی سیب زنوز در مسیر فراموشی

برند جهانی سیب زنوز در مسیر فراموشی