مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 شهریور 1400 ساعت 09:052021-09-18سياسي

عبدالعزیز بوتفلیقه؛ مرگ واسطه قرارداد الجزایر که آزادی شریعتی را از شاه خواست


نام او از دو منظر با تاریخ معاصر ایران گره خورده است: اولا با قرارداد 1975 و میانجی گری بر سر شط العرب/ اروند رود و ثانیا درخواست از شاه برای آزادی دکتر شریعتی به عنوان شیرینی آن قرارداد - عصر ایران؛ مهرداد خدیر- عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری پیشین الجزایر که پس از 20 سال (4 دوره) و دوسال قبل از روی ویلچر هم می خواست باز کاندیدا شود سرانجام درگذشت.

انقلابی خوش نام که با رأی مردم بر سریر قدرت نشست اما دست بردار نبود و وقتی برای پنجمین بار هوس ریاست جمهوری کرد مردم به خیابان ها ریختند و خواستار کنار زدن او شدند و با فشار ارتش و در پی اعلامیه سرلشکر احمد قائد صالح فرمانده وقت ارتش کنار کشید.

پس از آن پیامی فرستاد و ضمن شرح خدمات خود طی 50 سال از مردم الجزایر خواست او را ببخشایند.

اگر اضرار می کرد و باقی می ماند شاید قابل تشبیه به رابرت موگابه بود که می توانست نلسون ماندلا باشد اما عطش و شهوت قدرت او را به گرداب انداخت و به گند کشید.

بوتفلیقه را اما میان این دو باید توصیف کرد.

نه مثل ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی پس از یک دوره کنار کشید و نه مثل موگابه به طور کامل گندید و اندک آبروی عمر دراز سیاسی را باقی گذاشت و رفت.

نام عبدالعزیز بوتفلیقه اما از دو منظر دیگر با تاریخ معاصر ایران گره خورده است: اولا با قرارداد 1975 و میانجی گری بر سر شط ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عبدالعزیز بوتفلیقه؛ مرگ واسطه قرارداد الجزایر که آزادی شریعتی را از شاه خواست

عبدالعزیز بوتفلیقه؛ مرگ واسطه قرارداد الجزایر که آزادی شریعتی را از شاه خواست