مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 شهریور 1400 ساعت 18:152021-09-14فرهنگي

از پیشگامی شیون فومنی در غزل نو تا ساخت فیلم مستند شیون


به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شب شعر و ادبیات گیلان با محوریت بزرگداشت شیون فومنی(میراحمد سیدفخری نژاد) به صورت مجازی برگزار شد.

- ایسنا/گیلان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شب شعر و ادبیات گیلان با محوریت بزرگداشت شیون فومنی(میراحمد سیدفخری نژاد) به صورت مجازی برگزار شد.

محمد شمس لنگرودی در نشست ادبی بزرگداشت شیون فومنی، او را از پیشگامان غزل نو دانست و اظهار کرد: غزل نو غزلی است که تعابیر و الفاظ و تصاویرش نو باشد و نگاه تازه ای از غزل و زیبایی شناسی در آن به چشم بخورد.

وی با بیان اینکه در بررسی غزل نو کمتر نام شیون فومنی دیده می شود، تصریح کرد: شیون از اواخر دهه 40 و سال های دهه 50 سرودن غزل نو را آغاز کرد و غزل های شیون سر پُر شوری داشت، زیرا شیون نیما را دوست می داشت و به دنبال زنده کردن سبک هندی نیز بود و لذا به سراغ غزل نو رفت.

این شاعر و ادیب برجسته، اشعار فارسی شیون را یک صدم قدرت درخشان و چشمگیر اشعار گیلکی او دانست و عنوان کرد: شعرهای گیلکی شیون بسیار زنده و روان است و الفاظ در اشعار او فقط لفظ نیستند، بلکه خون در رگ های اشعار او وجود دارد و کلمات مانند موجودات زنده در کنار یکدیگر قرار می گیرند و خواندنی و شنیدنی می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از پیشگامی شیون فومنی در غزل نو تا ساخت فیلم مستند شیون

از پیشگامی شیون فومنی در غزل نو تا ساخت فیلم مستند شیون