مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 شهریور 1400 ساعت 18:452021-08-26بين الملل

افغانستان، صحنه بازی بزرگ چین و آمریکا


سیر تحولات پیش رو در افغانستان پیش بینی آینده این کشور را مشکل کرده اما نکته ای که همه روی آن توافق دارند فعال شدن بازیگرانی است که تا قبل از این تلاش می کردند در حاشیه وقایع قرار گیرند.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا: فروپاشی دولت غنی در قدرتی است که حالا تحولات روی داده در افغانستان را به امنیت ملی خود مربوط می داند.

* پکن و کابل از همسایگان عادی تا نبرد مشترک با شوروی روابط چین و افغانستان از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و حداقل نشانه هایی از 4000 سال روابط فرهنگی و سیاسی بین دو طرف وجود دارد.

رابطه دولت کمونیستی چین و افغانستان نیز در دهه 50 میلادی برقرار شد؛ زمانی که پکن خود را حامی کشورهای جهان در رقابت بین دو ابرقدرت اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا می دانست.

در اواخر دهه 70 میلادی قرن بیستم ،زمانی که اتحاد جماهیر شوروی خاک افغانستان را اشغال می کرد، چین چنین اقدامی را نوعی تهاجم به امنیت ملی خود دانست که مانع عادی سازی روابط با مسکو شد.

در دهه 80 میلادی چین از جمله کشورهایی بود که از مجاهدین افغانی در مقابله با تهاجم شوروی حمایت می کرد.

موشک های زمین به هوای دوش پرتاب چینی با وجود اینکه تاثیرگذاری کمتری نسبت به نمونه های غربی داشتند اما کار با آن ها راحت تر بود و نیاز به آموزش های کمتری داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افغانستان، صحنه بازی بزرگ چین و آمریکا

افغانستان، صحنه بازی بزرگ چین و آمریکا