مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 شهریور 1400 ساعت 05:552021-08-26بين الملل

درباره بادهای 120 روزه سیستان و تاثیر آن بر تالاب هامون چه می دانید؟


بادهای 120 روزه که با آغاز گرما پدید می آیند و گاهی بیش از این مدت بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می دهند و از بستر تالاب هامون عبور می کنند، - بادهای 120 روزه که با آغاز گرما پدید می آیند و گاهی بیش از این مدت بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می دهند و از بستر تالاب هامون عبور می کنند، می توانند باعث حرکت شن های روان و خیزش گرد و غبار در این منطقه شوند.

  به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بادهای معروف به بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان - که در همه جای دنیا به عنوان یک مقوله خاص هواشناختی قلمداد می شود- اختلاف فشار هوایی است که در مرز مشترک ایران و افغانستان باعث شکل گیری طوفان های شدیدی با سرعت های بالا در منطقه سیستان می شود.

این بادها بیشتر شمال استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می دهد و روی بستر تالاب هامون و منطقه سیستان شروع به فعالیت می کند.

بادهای 120 روزه در تابستان هر سال اتفاق می افتد و معمولا از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان شهریور و اواسط مهرماه به طول می انجامد.

تا حدودی منشاهای داخلی آن شناخته شده اند اما زمان و چگونگی فعال شدن این منشاها بستگی به میزان بارندگی و ذخیره آب در تالاب ها دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درباره بادهای 120 روزه سیستان و تاثیر آن بر تالاب هامون چه می دانید؟

درباره بادهای 120 روزه سیستان و تاثیر آن بر تالاب هامون چه می دانید؟