مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 شهریور 1400 ساعت 09:452021-08-24اجتماعي

اولین آتشکده ساسانی و پساسانی در مازندران کشف شد


مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به پایان فصل اول کاوش تپه کلای سوادکوه گفت: اولین آتشکده ساسانی و پساسانی در آن کشف شده است.

- ، سیف الله فرزانه ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه فصل اول کاوش تپه کلای روستای ارفع ده سوادکوه با کشف نخستین آتشکده ساسانی و پسا ساسانی به اتمام رسید، افزود: این کاوش با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور و تأمین اعتبار از سوی اداره کل پایگاه های میراث فرهنگی کشور توسط کارشناسان پایگاه غار تاریخی اسپهبد خورشید به سرپرستی مهدی عابدینی عراقی در مدت دو ماه به انجام رسید.

وی با اشاره به کشف بقایای یک آتشکده دوره ساسانی و پسا ساسانی در این کاوش افزود: در اولین فصل کاوش که به مساحت 100 مترمربع تخمین زده می شود، بخشی از فضای اصلی و آتشدان آتشکده، راه پله ها و ورودی های داخلی و خارجی، اتاق های جانبی، راهروی دور بنا و دیگر قسمت های آن کاوش شد.

فرزانه تصریح کرد: طبق شواهد و آثار به دست آمده، این بنا بارها مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته و تا قرن چهارم هجری مورداستفاده بوده و پس از آن متروک و به مرور تخریب شده است.

وی با بیان این مطلب که به زودی با تهیه طرح مرمت اقدامات مرمتی جهت استحکام بخشی بقایای معماری این فصل کاوش آغاز می شود یادآور شد: به منظور حفاظت فیزیکی نیز نقاط کاوش شده مسقف خواهد شد و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اولین آتشکده ساسانی و پساسانی در مازندران کشف شد

اولین آتشکده ساسانی و پساسانی در مازندران کشف شد