مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 مرداد 1400 ساعت 14:502021-08-19سياسي

سوگواری مردم سیستان در شب شام غریبان


در شب شام غریبان مردم سیستان به مساجد می روند و چراغ ها را خاموش می کنند و در نور شمع به سوگواری می پردازند و به معنی واقعی کلمه غمناک و نالان هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان، در شب شام غریبان مردم سیستان به مساجد می روند و چراغها را خاموش می کنند و در نور شمع به سوگواری می پردازند و با شله زرد و آش رشته از سایر عزداران پذیرایی می کنند.

در شام غریبان مساجد و تکایا به معنی واقعی کلمه غمناک و نالان است و برای همنوایی با اسیران کربلا وقافله سالار اسیران حضرت زینب (ع) دورهم حلقه می زنند و در گروههای چندتاییی از مساجد وتکایا خارج در کوچه ها حرکت میکنند از کنار خرابه ها عبور و ابیاتی را با همنوایی میکنند (شام غریبان است   زینب چه نالان است) معمولا در مسجد اصلی منطقه یا گلزار شهدا و قبرستانها  یا زیارتگاهها و قدمگاه جمع شده وشمع روشن می کنند.

  مداحی انواع مداحی ونوحه سراییی در سیستان مرسوم بوده است نواها و آواهایی که بعضی از کتب شعر ودیوان اشعار معروف گرفته شده و پاره ای نیز از ذهن مدیحه سرایان وشعرا معرف سیستاتی وتعدادی نیز بداهه از دل مردمانی درمیاید که در فراغ یاد و نام ائمه وداغ شهادت حسین علیه السلام داغدار بودند لاجرم از دل برآمده و بر دل نشسته و برمصیبت محرم سینه های که نسوخته وسالها در سوگوارهای ومداحی وروضه خوا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سوگواری مردم سیستان در شب شام غریبان

سوگواری مردم سیستان در شب شام غریبان