مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 مرداد 1400 ساعت 13:152021-08-05سياسي

داستان مشروطه 115 ساله در 7 پرده


مشروطه شکست نخورد، ولو تمام اهداف آن محقق نشده باشد، زیرا 14 مرداد 1285 و درست 115 سال پیش تازه نقطه آغاز یک حرکت بود و اتفاقات بعدی به نوعی متأثر از مشروطه بوده است و همچنان یک نقطه عطف است، - چون بازگشت به قبل از مشروطه امکانپذیر نیست و همین مهم ترین دستاورد آن است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، عصر ایران نوشت: امروز چهاردهم مرداد ماه (و با تلفظ درست تر 14 اَمرداد) یکصدوپانزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه است .

دریغ است 14 مرداد باشد و از مشروطه ننویسی، ولو چند سال قبل هم نوشته باشی.

به جای توضیحات مفصل و به زبان ساده جنبش مشروطه خواهی ایرانیان را در 7 پرده می توان چنین توضیح داد: پرده اول با افزایش حقوق گمرکی، تجار تهران به صدراعظم (عین الدوله) شکایت می کنند.

همین که در شکایت از مقام اجرایی به مقام اجرایی بالاتر باید شکایت می شد نشان از آن داشت که تفکیک قوا و دستگاه مستقل قضا وجود نداشته است.

پاسخ صدراعظم چنین بود: این لوطی بازی ها دیگر چیست؟ همه تان را می گذارم در دهانه توپ! بروید دنبال کارتان! ریاست گمرک ممالک محروسه هم با مسیو نوز بلژیکی بود.

او هم از بین کلمات فارسی که یاد گرفته بود بازرگانان مسلمان و معترض را با این لفظ عتاب و خطاب می کند: پدرسوخته ها! پرده دوم به خاطر افزایش حقوق گمرکی، قند که یک کالای وارداتی بود گران می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

داستان مشروطه 115 ساله در 7 پرده

داستان مشروطه 115 ساله در 7 پرده