مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 مرداد 1400 ساعت 02:302021-08-04سياسي

نگاهی به 12 تحلیف گذشته/ مهم ترین تفاوت مراسم امروز با سوگندهای پیشین


اتفاق جالب در مراسم تحلیف خاتمی در سال 76 رخ داد.

شیخ محمد یزدی که علاقه ای به رییس جمهوری پیروز نداشت و به بهانه درد پا از ایستادن کنار او طفره رفت و در توجیه گفت: - در قانون اساسی نیامده کنار و حضور کافی است!مهم ترین تفاوت مراسم تحلیف امروز با 41 سال گذشته این است که ابراهیم رییسی در مقام رییس قوه قضاییه کنار هیچ رییس جمهوری نایستاد تا او سوگند یاد کند اما خود در مقام رییس جمهوری حاضر می شود و رییس قوه هم معاون او بوده است.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تا حکم رییس جمهوری منتخب را رهبری امضا نکند و او در مجلس شورای اسلامی در حضور رییس قوه قضاییه سوگند به جا نیاورد، رسماً رییس جمهوری به حساب نمی آید و از سال 1368 رسم است که مراسم تنفیذ روز 12 مرداد برگزار می شود و روز بعد یا یک یا دو روز بعدتر آیین تحلیف .

اختلاف بر سر این که مراد از امضای حکم ریاست جمهوری در زمره وظایف رهبری است یا اختیارات سبب شده از اصطلاح تنفیذ به معنی نافذکردن استفاده شود که چنان که گفته شد در قانون اساسی نیامده است.

وظایف، به معنی آن است که قرارداد مردم و فرد منتخب نهایی شده و با امضا یا ثبت رهبری رسمیت می یابد و اختیار به این معنی که می تواند امضا کند و می تواند این کار را انجام ندهد و البته تا کنون در جمهوری اسلامی چنین چالشی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به 12 تحلیف گذشته/ مهم ترین تفاوت مراسم امروز با سوگندهای پیشین

نگاهی به 12 تحلیف گذشته/ مهم ترین تفاوت مراسم امروز با سوگندهای پیشین