مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 مرداد 1400 ساعت 12:252021-07-31اقتصادي

شروط لازم و کافی برای کاهش قیمت دلار


در چند سال اخیر نوسانات گاه و بی گاه قیمت دلار تصویر دیگری از وضعیت بازار ارز ترسیم کرده و نقش دست اندرکاران گرانی قیمت دلار را بیش از پیش برای همگان آشکار کرده است.

از بین همه عواملی که توانسته اند بر تنور افزایش قیمت دلار بدمند نقش تحریم ها و بحران کرونا پررنگ تر بوده است، اما آیا این تصور درستی است که دلار در نبود این دو عامل می توانست در کانال پنج هزار تومانی مستقر شود؟ این موضوع را باید از این منظر بازگویی کنیم که مساله تحریم ها و شیوع ویروس کرونا طی حدود دو سال گذشته باعث شد که مجراهای عرضه ارز بسته و یا محدود شود که به ایجاد التهاب در بازار ارز انجامید.

به دنبال تنگناهایی که در عرضه ارز اتفاق افتاد تقاضا فزونی گرفت و همین مازاد تقاضا قیمت ها را تحت الشعاع قرار داد و افزایش نرخ دلار را در پی داشت.

اگر از جنبه دیگری هم بخواهیم به مساله تحریم ها و تاثیری که بر بازار ارز گذاشت بپردازیم باید بگوییم که این موضوع به شکل مانع ای جدی در برابر سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری های خارجی ظاهر شد و با جلوگیری از انتقال جریان سرمایه بین المللی و قطع روابط بین بانکی، از یک سو منجر به کاهش شدید ظرفیت تولیدی در کشور شد و از سوی دیگر به شکل یکی از پیشران های اصلی افزایش نرخ تورم نیز درآمد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شروط لازم و کافی برای کاهش قیمت دلار

شروط لازم و کافی برای کاهش قیمت دلار