مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 3 مرداد 1400 ساعت 18:402021-07-25سياسي

سرانجام تلخ فاتح مشروطیت به دست رضاخان


محمد ولی خان سپهدار تنکابنی سیاستمدار ایرانی و نخست وزیر در سه دوره سلطنت در ایران بود که در کنار سردار اسعد بختیاری یکی از دو فرمانده سپاهیان مشروطه خواه بود، - خبرگزاری فارس ـ تاریخ: محمد ولی خان سپهدار تنکابنی پسر حبیب الله خان سرتیپ در سال 1364 قمری مصادف با سال تاجگذاری ناصرالدین شاه، به دنیا آمد.

او نوه ولی خان سرتیپ تنکابنی از فرماندهان سپاه محمدشاه قاجار در محاصره هرات بود که به علت نامعلومی تیر خورد و کشته شد و پدرش برای آنکه نام پدر فراموش نشود نام فرزند خویش را محمدولی گذاشت.

موطن خاندان سپهدار  از تنکابن مازندران بوده و  محمدولی ضمن کسب علم و دانش، تمرینات نظامی گری هم  آموخت در سن 12 سالگی با درجه سرهنگی وارد خدمت نظام شد و به تهران آمد و مأمور حفظ یکی از دروازه های پایتخت شد.

محمدولی خان تنکابنی (سپهدار اعظم) بعد از مدتی حکومت تنکابن و استرآباد (گرگان)  در زمان سلطنت ناصرالدین شاه حکومت  به او واگذار شد.

در آن مأموریت بود که  به روی میرزا حسین خان سپهسالار شمشیر کشید، ناصرالدین شاه بعد از اطلاع از این موضوع دستور داد تا هر دو چشم محمدولی را نابینا کنند که با میانجی گری حبیب الله خان مساعد الدوله و پرداخت یکصد هزار تومان بابت هر چشم از این مجازات رهایی یافت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرانجام تلخ فاتح مشروطیت به دست رضاخان

سرانجام تلخ فاتح مشروطیت به دست رضاخان