مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 3 مرداد 1400 ساعت 03:252021-07-25اقتصادي

مافیای واردات و واپسین نفس های صنعت چاپ در تبریز


چرا باید فعالان این صنعت برای تامین مواد اولیه، دستگاه ها و حتی کاغذ به دلال ها و واسطه های تهران مراجعه کنند، چرا باید برای واردات نیازهای خود با کلی قوانین دست و پا گیر مواجه شوند؟ - عباس میرزا شاهزاده خوش فکر و خوش نام قاجار، زمانی که حکمرانی تبریز را برعهده داشت، خدمات ارزنده ای برای این شهر انجام داد.

یکی از این خدمات ایجاد اولین چاپخانه ایران و دایر کردن نخستین دستگاه چاپ بود که در سال 1190 هجری شمسی توسط آن دستگاه چاپ فارسی توسط حروف سربی در تبریز راه اندازی شد.

اولین کتاب ایران نیز با عنوان رساله جهادیه با همین دستگاه در تبریز توسط میرزا زین العابدین تبریزی (پدر صنعت چاپ ایران) به طبع رسید.

با آنکه تهران پایتخت کشور بود، 8 سال بعد از تبریز توسط میرزا زین العابدین تبریزی صاحب چاپخانه شد.

هر چند تبریز امروزه با داشتن 175 چاپخانه در زمره شهرهای پیشروی کشور در این صنعت محسوب می شود، اما بدون تردید می توان ادعا کرد که دیگر تبریز شهر اولین های چاپ ایران نیست و طبق گفته فعالان این صنعت، چاپخانه های قم و تهران نبض صنعت چاپ کشور را در اختیار گرفتند.

فعالان حوزه ی چاپ علیرغم مشکلات زیادی که در این مسیر داشتند، با درک عمیقی از فرهنگ، این هنر صنعت را سر پا نگه داشته و برای ارتقا و بالندگی آن تلاش های بسیاری می کنند در این ارتباط پا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مافیای واردات و واپسین نفس های صنعت چاپ در تبریز

مافیای واردات و واپسین نفس های صنعت چاپ در تبریز