مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 تیر 1400 ساعت 12:352021-07-20اجتماعي

برج ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی هویت!


برج ها و ساختمان های بلندمرتبه در چشم ساختار شهری پایتخت معنوی ایران فرورفته است و این امر، هویت دینی شهری که در گذشته معماری سنتی و اسلامی در آن موج می زد را به حاشیه برده است.

- ، گروه استان ها- ملیحه زرین پور: این روزها پایتخت معنوی ایران در حصاری از برج ها و ساختمان های مدرن و بلندمرتبه قرارگرفته است، ساختمان هایی که هرروز، گاه در قالب هتل و گاه در قالب آپارتمان های اقامتی سازمان های مختلف در گوشه گوشه بافت اطراف حرم مطهر رضوی سر از خاک برمی آورند و این شهر مذهبی را بیش از گذشته از هویت دینی و معماری اسلامی که روزگاری در این شهر موج می زد، دور می کند.

امروز دیگر خبری از روح معماری اسلامی در کوچه پس کوچه های این شهر مقدس نیست و از عباس قلی خان و نوغان تا خسروی و گنبد سبز پر است از ساختمان هایی که بیشتر از هویت دینی نمادی از معماری نامأنوس و وارداتی هستند.

بافت فرسوده منطقه ثامن هرچند در مسیر نوسازی است اما در مسیر نوسازی های ناهمخوان با هویت دینی قرار دارد و شاید یکی از معضلات آن هم واگذاری املاک این بافت به بسازوبفروش هایی است که بیشتر از توجه به هویت مذهبی حرم مطهر رضوی، به دنبال سودهای کلان و ساخت وسازهای مدرن هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برج ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی هویت!

برج ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی هویت!