مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 تیر 1400 ساعت 06:302021-07-20سياسي

رد پای رومیان باستان در گیلان


اسناد باستان شناسی خبر از رد پای رومیان باستان در گیلان می دهد و توجه به این موضوع بسیار مهم، ما را به نتایجی می رساند که نمی تواند بی ارتباط با کهن دژ سَکسار گیلان باشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از رشت، مرتض سخایی پژوهشگر مسائل تاریخی گیلان در گزارشی نوشت: تاریخ گیلان نانویسا است این جمله، پاسخی رهایی بخش، برای مسائل تاریخیِ چالش برانگیز در گیلان است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کهن دژ سَکسار گیلان دارای 6 کتیبه بوده که تنها بخش های کوچکی از دو کتیبه در موزه شهرستان رشت نگهداری می شود؛ اما چطور باید از سرنوشت چهار کتیبه دیگر کهن سَکسار گیلان مطلع شد؟! از سال 1201 هجری قمری که امیر هدایت الله خان فومنی کشته شد تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی، کهن دژ سَکسار گیلان به حال خود رها شده بود و معلوم نیست در طول حدود ربع قرنی که این دژ اسرارآمیز در انزوا و تنهایی به سر برده است، چه بلایی بر سر کتیبه های آن آمده و شاید در چهار کتیبه ای که در حال حاضر از وضعیتشان اطلاعی در دست نیست اطلاعات دقیقی از پیشینه و ساخت آن نوشته شده بود اما حیف که دیگر نیستند.

کمبود اطلاعات ما را به سمت پژوهش های تطبیقی سوق می دهد و در بررسی اسم سَکسار درمی یابیم که این کهن دژ محلی برای اقامت و مورداستفاده سَکاها بوده که تمدن اشکانیان وامدار آن هاست و با این ن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رد پای رومیان باستان در گیلان

رد پای رومیان باستان در گیلان