مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 25 تیر 1400 ساعت 07:552021-07-16اجتماعي

رنج گنج سلطانیه از کمبود زیرساخت های گردشگری


در 37 کیلومتری زنجان، شهری تاریخی و زیبا واقع شده که گنبد تاریخی نیلگون و بی بدیل را در دل خود جای داده است.

گنبدی سر به فلک کشیده که در فهرست مرتفع ترین گنبدهای آجری جهان واقع شده و از نظر ارتفاع، - ایسنا/زنجان در 37 کیلومتری زنجان، شهری تاریخی و زیبا واقع شده که گنبد تاریخی نیلگون و بی بدیل را در دل خود جای داده است.

گنبدی سر به فلک کشیده که در فهرست مرتفع ترین گنبدهای آجری جهان واقع شده و از نظر ارتفاع، بعد از کلیسای سانتاماریا و مسجد ایاصوفیه، سومین گنبد مرتفع جهان است.

گنبد سلطانیه بلندترین گنبد آجری کشور و از جمله آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است که در سال های 1302 تا 1312 میلادی توسط مغولان در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد تا به عنوان آرامگاه ابدی هشتمین ایلخان مغول، سلطان محمد خدابنده (الجایتو) مورد استفاده قرار گیرد؛ اثری که در کنار آثار بزرگی مثل تخت جمشید، ارگ بم و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست گنجینه های جهانی قرار دارد.

شهر سلطانیه در قرن هشتم پیش از میلاد، محل زندگی قوم ساکاراتی بوده و شاهان ماد آن را اریباد و ارساس می نامیدند اما از آن تاریخ تا دوره مغول هیچ خبری از سلطانیه در تاریخ ایران نیست تا پیش از آن که سلطان محمد خدابنده، شهر را تبدیل به مرکزی پررونق و تجاری کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رنج گنج سلطانیه از کمبود زیرساخت های گردشگری

رنج گنج سلطانیه از کمبود زیرساخت های گردشگری