مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 21 تیر 1400 ساعت 02:452021-07-11اقتصادي

«ورشکستگی آبی» اُفق پیش روی کشور


رییس گروه آب زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تاکید بر اینکه آبی که از 150 متری تا 200 متری زیر سطح زمین برداشت می شود، جزء ثروت ملی و آب استراتژیک کشور است، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، این روزها شاهد مرگ تدریخی زمین هستیم آن هم با پدیده ای که از سال های قبل یعنی از سال 84 متخصصان این حوزه هشدارهای لازم را داده بودند.

متخصصان در آن زمان اعلام کردند میزان فرونشست در دشت تهران 17 سانتی متر، در دشت ورامین 12 سانتی متر و در مشهد 24 سانتی متر است.

پدیده فرونشست زمین ارتباط مستقیمی با برداشت آب های زیر زمینی دارد.

زمانی که میزان برداشت از میزان تغذیه سفره های زیر زمینی بیشتر باشد زمین به سمت پایین حرکت می کند و در نهایت ذرات خاک به هم فشرده می شوند و در چنین شرایطی پدیده فرونشست معنای دیگری می یابد و آن مرگ آبخوان ها است؛ چرا که ذرات آبخوان ها بر اثر فرونشست زمین جمع و فشرده می شوند و دیگر قابلیت بازگشت به وضعیت اولیه را ندارند؛ از این رو فرونشست به عنوان یک مخاطره غیر قابل بازگشت محسوب می شود.

فرونشست زمین همچنین موجب می شود که پی سازه ها ضعیف شود و یا ایجاد ترک و شکاف در سازه ها به ویژه سازه هایی که طولی هستند مانند خطوط جاده ها و راه آهن، خطوط انتقال برق و گاز، نفت و یا سازه هایی که ترازبندی آنها باید دقیق باشد مانن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ورشکستگی آبی» اُفق پیش روی کشور

«ورشکستگی آبی» اُفق پیش روی کشور