مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 تیر 1400 ساعت 20:352021-07-10پزشكي

دردِ بی درمانِ بیماری اس ام آ در ایران


اس ام آ (SMA)، یک بیماری ژنتیکی است که برغم گذشت 20 سال از زمان شناسایی و وجود 800 فرد مبتلا به آن در ایران، هنوز دارو و درمانی برای این بیماری در کشور وجود ندارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، وقتی صحبت از بیماری ژنتیکی می شود همه اذهان به سمت بیماری تالاسمی و هموفیلی می رود در صورتی که امروزه بسیاری از خانواده های ایرانی با انواع بیماری های ژنتیکی دست و پنجه نرم می کنند بدون اینکه بدانند علت و ریشه بروز این بیماری ها چیست؟مسوول مرکز ژنتیک پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سووال که چرا امروزه با این حجم زیاد از بیماری های ژنتیکی مواجهیم، گفت: ازدواج فامیلی، تنها دلیل بروز این بیماری هاست و اکنون نیز بالغ بر50 درصد از ازدواج ها در کشورمان فامیلی است.

دکتر صادق ولیان بروجنی افزود: در 2 سال اخیر با افزایش روند طلاق در کشور، بازهم مسیر به عقب بازگشته و روند ازدواج های فامیلی شیب صعودی تری به خود گرفته است.

خویشاوندی های دور هم عامل بروز بیماری های ژنتیکی استوی خاطرنشان کرد: امروزه با بیمار های جدیدی مواجه ایم که یکباره اتفاق نمی افتد بلکه نُضج تغییرات ژنتیکی آن طی نسل ها، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و، چون ژن بیماری نهفته است گاهی در قالب یک جهش ژنتیکی بروز می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دردِ بی درمانِ بیماری اس ام آ در ایران

دردِ بی درمانِ بیماری اس ام آ در ایران