مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 10 تیر 1400 ساعت 12:552021-07-01اجتماعي

عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی پاسارگاد آغاز شد


مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از آغاز عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی جبهه شرقی تل تخت در مجموعه جهانی پاسارگاد خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، افشین ابراهیمی با بیان این خبر  اظهار کرد: مجموعه موسوم به تل تخت در شمالی ترین بخش محوطه مجموعه میراث جهانی پاسارگاد بر فراز تپه ای طبیعی و رفیع به ارتفاع تقریبی 50 متر از سطح دشت قرارگرفته است که باستان شناسان ساختارهای معماری تل تخت را از دوران هخامنشی تا دوران اسلامی تاریخ گذاری کرده اند.

وی بیان کرد: با وجود چندین فصل کاوش طی سال های 1342-1340 (استروناخ) و 1386-1385 (کالیری و عسکری) در جبهه شرقی تل تخت و آشکار شدن شواهد مهم تاریخی تاکنون برنامه حفاظتی خاصی در مورد بقایای معماری خشتی، به اجرا گذاشته نشده که از این رو تحت تاثیر عوامل جوی و محیطی و فرسایش زیاد شده اند.

ابراهیمی گفت: آب شستگی خشت های نمایان براثر بارندگی، متلاشی شدن مصالح به واسطه کنترل نشدن پوشش گیاهی هرز و تجمع آب های سرگردان در فضاهای حفاری شایع ترین آسیب ها در این ساختارهای رها شده هستند که شاید یکی از دلایل اصلی کم توجهی به یافته های معماری ضلع شرقی تل تخت و مسیر دسترسی نامناسب و دشوار در انتقال مواد و مصالح باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی پاسارگاد آغاز شد

عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی پاسارگاد آغاز شد