مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 تیر 1400 ساعت 11:202021-06-29اجتماعي

پل های تاریخی خداآفرین نجات پیدا می کنند؟


رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از مرمت پل های تاریخی خداآفرین در آذربایجان شرقی خبر داده که میزان تخریب این پل ها بالا بوده و تقریبا در معرض نابودی هستند و بارها نیز وعده مرمت آن ها داده شده است.

- رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از مرمت پل های تاریخی خداآفرین در آذربایجان شرقی خبر داده که میزان تخریب این پل ها بالا بوده و تقریبا در معرض نابودی هستند و بارها نیز وعده مرمت آن ها داده شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پل تاریخی خداآفرین که در قرن یازدهم میلادی روی رود ارس در مرز فعلی ایران و آذربایجان احداث شد، در داخل محدوده استان جبرییل در آن سوی مرز و در چند کیلومتری روستای ساری جالو (تکاب) از توابع بخش منجوان در این سوی مرز در ایران قرار گرفته است.

پلی در دو بخش کوچک و بزرگ که پل بزرگ به شماره 1858 (متعلق به قرون اولیه اسلامی) و پل کوچک به شماره 1859 (متعلق به صفوی ها) پنجم اسفند 1376 به شماره 1858 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تقریباً یک سوم پل قدیمی تر در سال 1828 پس ازعهدنامه ترکمن چای از قسمت متصل به دو ساحل منفجر شد که به مرور زمان این خرابی ها بیشتر شده است و اکنون نیز در خطر نابودی کامل است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پل های تاریخی خداآفرین نجات پیدا می کنند؟

پل های تاریخی خداآفرین نجات پیدا می کنند؟