مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 خرداد 1400 ساعت 06:452021-06-19سياسي

سفر «میرضیایف» به تاجیکستان؛ ارتقاء روابط از همسایگی به استراتژیک


سفر رسمی رییس جمهور ازبکستان به تاجیکستان نه تنها از اهمیت دوجانبه برخوردار است، بلکه در جهت تامین صلح و ثبات در منطقه نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

- شیرعلی رضایان کارشناس سیاسی تاجیک در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی نتایج سفر رسمی 10-11 ژوئن شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبکستان به تاجیکستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: کشورهای آسیای مرکزی در پایان دهه سوم استقلال خود اقدامات جدی برای ایجاد روابط مطلوب منطقه ای و مناسبات دوجانبه انجام می دهند.

از سال 2016 سیستم مناسبات دوجانبه و چندجانبه در آسیای مرکزی به لحاظ کیفی تغییر کرد که بدون شک این وضعیت از سیاست های جدید منطقه ای ازبکستان ناشی می شد.

در مدت زمان نسبتا کوتاهی تعداد قابل توجهی از عواملی که برای منطقه تهدید و خطر ایجاد می کردند، رفع شدند و بین کشورهای آسیای مرکزی همکاری های نزدیکی شکل گرفت که به طور کلی به نفع همه این کشورها است و به تحقق منافع ملی آنها کمک می کند .

در منطقه در ردیف عوامل تشویق کننده همگرایی، همچنین عواملی نیز وجود دارد که مانع ایجاد روابط نزدیک و حسن اعتماد میان کشورهای آسیای مرکزی می شود.

به عنوان مثال می توان به رقابت های ژئوپلیتیکی، اختلافات درون منطقه ای، شکنندگی ثبات و امنیت منطقه ای، رقا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سفر «میرضیایف» به تاجیکستان؛ ارتقاء روابط از همسایگی به استراتژیک

سفر «میرضیایف» به تاجیکستان؛ ارتقاء روابط از همسایگی به استراتژیک