مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 7 خرداد 1400 ساعت 04:252021-05-28فرهنگي

نگهداری قدیمی ترین نسخه خطی تذکرهالاولیاء در کتابخانه ملی


قدیمی ترین نسخه خطی تذکرهالاولیاء عطار نیشابوری از مجموعه نسخ خطی تحت تملک زنده یاد محمد صادق کیا، زبان شناس و استاد دانشگاه تهران در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

- ، حمزه مرادی بهرام فهرست نویس نسخ خطی سازمان استاد و کتابخانه ملی ایران در گفت وگو با روابط عمومی این سازمان گفت: محمد صادق کیا زبان شناس و استاد دانشگاه تهران بود که در سال 1391، حدود 380 نسخه خطی متعلق به او به کتابخانه ملی ایران منتقل شد.

وی ادامه داد: اغلب این نسخ، دربرگیرنده موضوعات ادبی، به ویژه فرهنگ های لغت، نیز مباحث گویش شناسی و همچنین منابع اختصاص دارد.

از ویژگی های بارز این مجموعه می توان به وجود فرهنگ نامه ها و لغت نامه ها از زبان های مختلف از جمله فارسی به عربی، عربی به فارسی، ترکی به فارسی و فرانسوی به فارسی اشاره کرد.

فهرست نویس نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: حدود 80 درصد این مجموعه را لغت نامه ها تشکیل داده که از هر فرهنگ لغت نیز چندین نسخه به تکرار، با تاریخ کتابت های مختلف وجود دارد.

برخی از این فرهنگ ها در زمان حیات مؤلف کتابت شده است.

مرادی بهرام افزود: از جمله این فرهنگ نامه ها می توان به کنزاللغات محمد بن عبدالخالق معروف گیلانی، فرهنگ رشیدی و منتخب اللغه شاه جهانی هر دو از عبدالرشید حسینی مدنی، برهان قاطع از محمدحسین تبر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگهداری قدیمی ترین نسخه خطی تذکرهالاولیاء در کتابخانه ملی

نگهداری قدیمی ترین نسخه خطی تذکرهالاولیاء در کتابخانه ملی