مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 خرداد 1400 ساعت 16:252021-05-22اقتصادي

آدرس غلط/ نقدینگی تولید شده از تسهیلات بانکی کجاست؟


نابسامانی های اقتصادی کشور دلایل مختلفی دارد و در بین آنها این سئوال مطرح است که واقعاً دلیل نابسامانی های اقتصادی ایران چیست؟ و آیا ارز ناشی از انبوه نقدینگی خلق شده توسط بانکها به سمت تولید هدایت شده؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، نقدینگی از دو طریق ایجاد می شود، یکی توسط تسهیلات بانکی است که تاکنون کمتر به آن اشاره شده است، در این روش نظام بانکی از محل پس اندازها معادل همان مبلغ نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده و در نهایت هم سپرده گذار مالک پول نقد است و هم کسی که تسهیلات دریافت کرده است صاحب نقدینگی می شود و در نتیجه حجم نقدینگی کشور دو برابر شده است.

بر خلاف چاپ پول که اختیارش تنها به دست بانک مرکزی است، طبق قانون بانکهای خصوصی و دولتی این اختیار را دارند که با وام دادن نقدینگی را در کشور افزایش دهند و  در عین ناباوری کشور ما این اختیار مهم حاکمیتی که باید در جهش رشد تولید و تقویت اقتصاد مولد استفاده شود، به دلیل رها بودن و نبود نظارت کافی بر عملکرد نظام بانکی به سمت سوداگری رفته و علیه اقتصاد مولد کشور استفاده می شود.

اگر تسهیلات بانگی به بنگاه های تولیدی و صنعتی داده می شد شاهد تولید تورم در کشور نبودیم و این در حالی است که بالا نرفتن نرخ رشد اقتصادی در سال های گذشته نشان می دهد متأسفانه تسهیلات پرداخت شده به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آدرس غلط/ نقدینگی تولید شده از تسهیلات بانکی کجاست؟

آدرس غلط/ نقدینگی تولید شده از تسهیلات بانکی کجاست؟