مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 اردیبهشت 1400 ساعت 04:102021-05-19سياسي

خوانین حکومتی قدرتمند برآمده از دل کویر بافق بودند


استاد دانشگاه تاریخ یزد به مناسبت سالروز وفات محمدتقی خان بافقی، به تاریخ و اثرگذاری حکومت بافقی ها در خطه کویر اشاره کرد و رشادت و ایستادگی در این دوره خصوصاً در مقابل افغان ها را کم نظیر خواند.

- علی اکبر تشکری در مراسم شبی در موزه که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه و سالروز وفات محمدتقی خان بافقی، عصر دیروز سه شنبه در موزه فرهنگ و هنر شهرستان بافق برگزار شد، با بیان این که مناطق بافق، کوه بنان و بهاباد همیشه محل جدال بودند و از زمان شاه عباس، بافق جزوی از یزد قرار می گیرد، گفت: آنچه باعث اهمیت ویژه این خطه شد، موقعیت نظامی و تجاری این شهر است چرا که در دوران قبل از صفویه و زمانی که هنوز بنادری مانند بندرعباس در کشورمان راه اندازی نشده بود، این منطقه در مسیر تجاری جنوب به سمت اصفهان و تبریز بود.

وی در باب اهمیت موقعیت بافق به گذر مارکوپولو جهانگرد برجسته از این خطه اشاره کرد و افزود: این موقعیت تجاری منجر به اهمیت نظامی آن نیز شده به طوری که بافق به نقطه سقل شکل گیری سلسله خوانین تبدیل می شود.

وی ادامه داد: شرف الدین بافقی، اولین پرچمدار نظامی گری در بافق بود و در جریان سلسه صفویه و حکومت شاه عباس که دوره ی تثبیت گرایی بود سعی در ایجاد سپاهی گری نوین می کند که بخش قابل توجهی از این سپاه، تفنگچی هایی دارای زمین و ریشه ی ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوانین حکومتی قدرتمند برآمده از دل کویر بافق بودند

خوانین حکومتی قدرتمند برآمده از دل کویر بافق بودند