مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 اردیبهشت 1400 ساعت 16:452021-05-12پزشكي

ابتلا به کووید، حجم ماده خاکستری مغز را تغییر می دهد


بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه دولتی جورجیا و انستیتوی فناوری جورجیا انجام شد، بیماران مبتلابه کووید- 19 که تحت درمان با اکسیژن بودند، - ایسنا/اصفهان بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه دولتی جورجیا و انستیتوی فناوری جورجیا انجام شد، بیماران مبتلابه کووید- 19 که تحت درمان با اکسیژن بودند، دچار کاهش حجم ماده خاکستری در شبکه پیشانی- مغزی شدند.

این مطالعه نشان داد که کاهش حجم ماده خاکستری در این منطقه از مغز با سطح بالاتر ناتوانی در بیماران مبتلا به کووید 19 همراه است و این مشکل حتی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان نیز مشاهده می شود.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و تغییر غیرطبیعی آن ممکن است بر عملکرد و ارتباط نورون ها تأثیر بگذارد.

این مطالعه که در مجله Neurobiology of Stress در مه 2021 منتشرشده، نشان می دهد ماده خاکستری در شبکه پیشانی مغز می تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در مبتلایان به کووید و حتی فراتر از آسیب مربوط به تظاهرات بالینی بیماری مانند سکته مغزی باشد.

محققان وابسته به مرکز تحقیقات (TReNDS)، اسکن توموگرافی کامپیوتری را در 120 بیمار عصبی از جمله 58 بیمار مبتلابه کووید 19 حاد و 62 فرد سالم بدون ابتلا به کووید، با سن، جنس و بیماری تجزیه و تحلیل کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابتلا به کووید، حجم ماده خاکستری مغز را تغییر می دهد

ابتلا به کووید، حجم ماده خاکستری مغز را تغییر می دهد