مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 ساعت 21:552021-05-11فرهنگي

مردی که اجازه خواست غلط بنویسد


محمدرضا باطنی مقاله ها و دیدگاه های بحث برانگیز و بعضا متفاوتی داشت که گاهی برخلاف جریان حاکم بر فضای ادبی و فرهنگی ایران بود.

- محمدرضا باطنی مقاله ها و دیدگاه های بحث برانگیز و بعضا متفاوتی داشت که گاهی برخلاف جریان حاکم بر فضای ادبی و فرهنگی ایران بود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این چهره مطرح زبان شناسی، مترجم و فرهنگ نویس که پس از مدت ها تحمل بیماری، شامگاه سه شنبه (21 اردیبهشت 1400) در سن 87سالگی از دنیا رفت، با مجلات و نشریات همکاری داشت و مقالات و نظراتش را که گاه جنجال برانگیز بود در آن ها ارائه می کرد.

مثلاً زمانی که بسیاری به تجلیل از کتاب غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی می پرداختند، او در دو مقاله اجازه بدهید غلط بنویسیم و هیاهو بر سر هیچ به نقد صریح این کتاب پرداخت و یا در گفت وگویی خط فارسی را معلول خوانده بود.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر بخشی از دیدگاه های او.

محمدرضا باطنی در مقاله فارسی زبانی عقیم که اولین بار در نشریه آدینه (فروردین 1368) منتشر شد، درباره زایایی یا خلاقیت زبان صحبت کرده بود.

او در این مقاله با آوردن مصداق هایی عنوان کرده بود که زبان فارسی، در وضع فعلی برای برآوردن نیازهای روزمره مردم با مشکلی مواجه نیست، ولی برای واژه سازی علمی از زایایی لازم برخوردار نیست و نمی تواند یک زبان علمی باشد، مگر این که برای کاستی ها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مردی که اجازه خواست غلط بنویسد

مردی که اجازه خواست غلط بنویسد