مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 ساعت 03:002021-05-10ورزشي

زیج منیژه کاوش می شود


مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه گفت: بنا داریم امسال یک فصل کاوش را در زیج منیژه روستای پاتاق و زیج منیژه روستای انزل انجام دهیم.

- ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه گفت: بنا داریم امسال یک فصل کاوش را در زیج منیژه روستای پاتاق و زیج منیژه روستای انزل انجام دهیم.

امین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت بنای تاریخی زیج منیژه در روستای پاتاق سرپلذهاب، اظهارکرد: این بنا یکی از سالم ترین بناهای بازمانده از دوران ساسانیان در کرمانشاه است که حدود 1500 سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه طی دهه های گذشته چندین فصل عملیات مرمت و کاوش در این قلعه تاریخی انجام گرفته، گفت: تاکنون حدود 80 درصد از کاوش های این بنا انجام گرفته و تنها ضلع شرقی آن باقی مانده که باید کار کاوش های باستان شناسی را روی آن انجام دهیم.

مدیرپایگاه ملی محور ساسانی یادآورشد: در این راستا در نظر داریم تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز عملیات کاوش باستان شناسی را به منظور خواناسازی دیوارها و سازه ضلغ شرقی بنا اجرایی کنیم.

وی در خصوص کاربرد این بنا در گذشته هم گفت: علیرغم اینکه در گذشته زیج به محلی برای رصد ستارگان گفته می شد، اما باتوجه به کاوش های باستان شناسی که تاکنون صورت گرفته، به نظر می رسد این بنا یک کاخ یا عمارت بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زیج منیژه کاوش می شود

زیج منیژه کاوش می شود