مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 فروردین 1400 ساعت 10:002021-04-19سياسي

امامزاده ایلخانی نجات پیدا می کند؟


پس از تخریب های گسترده امام زاده یحیی (ورامین) در سال های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام بخشی و حفاظت از گچ بری های آن خبر داد.

- پس از تخریب های گسترده امام زاده یحیی (ورامین) در سال های گذشته و حتی سرقت برخی متعلقات این اثر دوره ایلخانی، معاون میراث فرهنگی تهران سرانجام از استحکام بخشی و حفاظت از گچ بری های آن خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مرتضی ادیب زاده ـ معاون میراث فرهنگی تهران ـ درباره ارزش این امامزاده گفته است: بقعه امام زاده یحیی در محله کهنه گل ورامین، یکی از بناهای برجای مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزیینات گچ بری و کاشی کاری های خود اهمیتی جهانی دارد.

آرایه های گچ بری باارزش این بنا شامل گوشه سازی ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ دار با نقوش برجسته بوده و با تزیینات مسجد جامع ورامین برابری می کند.

براساس کتیبه گچ بری تاریخ دار موجود در بنا، بانی این بقعه، ابومحمدالحسن بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید و تاریخ ساخت آن محرم سال 707 هـ ق است.

به گفته او، کاشی های زرین فام نفیس امام زاده یحیی جزو شاخص ترین تزیینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جدا شده و هم اکنون در موزه های معتبر دنیا به صورت پراکنده نگهداری می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

امامزاده ایلخانی نجات پیدا می کند؟

امامزاده ایلخانی نجات پیدا می کند؟