مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 فروردین 1400 ساعت 02:402021-04-13حوادث

لایحه «تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند» در انتظار تصویب هیئت دولت


وزارت دادگستری آبان سال گذشته اقدام به تنظیم لایحه «تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند»؛ لایحه ای که در صورت تصویب نهایی مجازات قتل فرزند را از حداکثر 10 سال به حداقل 25 سال افزایش خواهد داد.

- گروه حقوقی خبرگزاری فارس- خرداد ماه سال گذشته، پس انتشار خبر قتل رومینا اشرفی، دختر نوجوان 14 ساله تالشی به دست پدرش موجی از واکنش های منفی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجاد شد.

این دختر نوجوان که به علت مخالفت خانواده با ازدواجش، به همراه بهمن خاوری، جوان 28 ساله تالشی از خانه فرار کرده بود پس از دستگیری توسط پلیس به پدرش تحویل داده شد اما چندی پس از آن پدر رومینا با داس اقدام به قتل وی کرد.

مجازات قتل فرزند در قانون؛ مجازاتی نامتناسب این ماجرای تلخ حواشی حقوقی زیادی نیز به همراه داشت؛ چرا که در نظام حقوقی ایران رابطه ابوت در قتل عمد، مانع اجرای قصاص پدر است.

در همین رابطه نیز ماده 301 قانون مجازات اسلامی تصریح کرده است: قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد و مجنی علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد.

براساس همین ماده نیز پدر رومینا اشرفی صرفا به پرداخت دیه و 9 سال حبس به استناد ماده 612 قانون مجازات اسلامی محکوم شد؛ حکمی که به اعتقاد بسیاری از مردم و حقوق دانان با جرم ارتکابی تناسبی نداشته


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لایحه «تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند» در انتظار تصویب هیئت دولت

لایحه «تشدید مجازات پدر و جد پدری مرتکب قتل فرزند» در انتظار تصویب هیئت دولت