مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 فروردین 1400 ساعت 07:402021-04-13سياسي

یدالله سحابی؛ دانشمند زمین شناس در زمینِ ناهموارِ سیاست


این نام چنان با علم و سیاست و اخلاق و فرهنگ گره خورده که به بهانه نوزدهمین سالروز درگذشت، نکاتی را می توان بازگفت هم از زندان و هم درباره نظریه تکامل.

- .

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر چند مناسبت یادکرد سال گرد درگذشت دکتر یدالله سحابی 23 فروردین بود و امروز 24 فروردین است اما این نام چنان با علم وسیاست و اخلاق و فرهنگ گره خورده که به بهانه نوزدهمین سالروز درگذشت، نکاتی را می توان بازگفت.

نام سحابی البته در تاریخ معاصر بیش از آن که یادآوراو باشد که سحابیِ پدر است عزت الله سحابی یا سحابیِ پسر را در ذهن متبادر می کند و شاید بتوان مانند شریعتیِ پدر و پسر دانست که شهرت علی چنان شد که از پدر ( محمد تقی) چندان که سزاوار است یاد نمی شود.

دکتر یدالله سحابی را می توان یک مختلف الاضلاع دانست.

(این تعبیر را اول بار در نوشته ای از دکتر شفیعی کدکنی درباره احمد شاملو دیدم) با اضلاعی چون علم، اخلاق، سیاست و البته دین داری در منتهای درجه و همسنگ برجسته ترین زهاد.

به همین اعتبار اخیر البته هیچ نسبتی با اندیشه های صادق هدایت نداشت اما مصداقی از سخن نویسنده نومید ایرانی شد که در این سرزمین اگر تو هم با سیاست کار نداشته باشی سیاست با تو کار دارد و رهایت نمی کند و چنین شد که یک زمین شناس دانشگاهی را نیم قرن درگیر سیاست کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یدالله سحابی؛ دانشمند زمین شناس در زمینِ ناهموارِ سیاست

یدالله سحابی؛ دانشمند زمین شناس در زمینِ ناهموارِ سیاست