مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 فروردین 1400 ساعت 02:102021-04-12اقتصادي

سکوت غم انگیز و تلخ قنوات در پی خشکسالی!


خشکسالی یک بلای طبیعی است که امروز تقریبا گریبانگیر اکثر نقاط کشور شده است، شاید در این برهه درمان جدی نیز برای کم آبی وجود نداشته باشد، اگر نتوانیم جلوی برداشت های بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی در کشور را بگیریم، - باید شاهد نابودی منابع تامین آب از جمله قنوات، چاه ها و چشمه ها باشیم.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزی چهارمحال و بختیاری نزدیک به 10 درصد آب کشور را تامین می کرد، اما امروز به دلیل خشکسالی های متعدد و سوءمدیریت در حوزه آب با بحران کم آبی در بخش های مختلف اعم از شرب، کشاورزی و صنعت مواجه است، قنات هایی که در این استان روزی پر آب بودند و کشاورزان برای آبیاری اراضی کشاورزی از آن ها استفاده می کردند با کاهش آبدهی و خشکی مواجه شده اند.

در چند سال اخیر مرمت و احیای قنوات برای جبران بخشی از کم آبی در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است، اما به نظر می رسد این سرعت لاکپشتی در احیای قنوات تاثیر چندانی نداشته باشد، قطعا در کنار مسئله تامین آب باید مدیریت مصرف نیز در اولویت قرار بگیرد، زیرا منابع آبی محدود است و امکان دارد دیگر دسترسی به این منابع امکانپذیر نباشد.

قنات ها از نظر اجتماعی اهمیت بالایی دارند، بنابراین صرف نظر از مسائل اقتصادی باید مرمت و احیای این قنوات در اولویت قرار بگیرد، زیرا قنوات محلی برای تامین آب برای بخ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سکوت غم انگیز و تلخ قنوات در پی خشکسالی!

سکوت غم انگیز و تلخ قنوات در پی خشکسالی!