مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 18 فروردین 1400 ساعت 07:402021-04-07سياسي

چند پرسش از علی مطهری در حوزهٔ آزادی های اجتماعی/محمدرضا جلایی پور


بسیاری از اظهارات شما دربارهٔ حجاب اجباری و وضعیت مناسبات جنسی و آزادی های اجتماعی در ایران و جوامع دیگر از جنس باورهای عامیانهٔ شایعی است که نه تنها متکی به داده های تجربی و مطالعات علمی نیست، - بلکه مطالعات معتبر پرشماری نقیض آن را تایید می کنند.

محمدرضا جلایی پور در اعتماد نوشت: سلام آقای مطهری.

امشب در گفتگویتان در کلاب هاوس دربارهٔ حجاب اجباری و آزادی های اجتماعی سخنانی گفتید که با این که بارها از زبانتان شنیده بودیم باز هم مایهٔ تعجب و تاسف شد.

دربارهٔ حد و شکل حجاب در عصر پیامبر میان اسلام شناسان و فقها اتفاق نظر کاملی وجود ندارد و امروز با تکثر آراء فقهی در این زمینه مواجهیم.

چگونه با این میزان اطمینان حد خاصی از حجاب را واجب مسلم شرعی می دانید؟ حتی اگر روی شکل و حد حجاب میان فقها اجماعی وجود داشت، اجماع فقهای سنتی این است که در عصر پیامبر و امامان این حکم شرعی تحمیل نمی شده و مثل بسیاری از واجبات شرعی (از جمله نماز) داوطلبانه و بدون تحمیل توسط مومنان انجام می شده است.

حکم شرعی ای که پیامبر تحمیل نمی کرده را بر چه اساسی شایستهٔ تحمیل می دانید؟ حتی اگر فرض کنیم بر خلاف این اجماع، شکل و حد خاصی از حجاب توسط حکومت پیامبر تحمیل می شده است و فرض کنیم اکثر شهروندان جامعهٔ ما حامی اجبار حجابند، در جامعهٔ متکثر امروز که صر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چند پرسش از علی مطهری در حوزهٔ آزادی های اجتماعی/محمدرضا جلایی پور

چند پرسش از علی مطهری در حوزهٔ آزادی های اجتماعی/محمدرضا جلایی پور