مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 فروردین 1400 ساعت 05:302021-04-04اجتماعي

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند


در فاصله 40 کیلومتری از شهرستان ملایر و مرز بین استان لرستان و همدان، در دهستان سفیدکوه و در بخش سامن، آبادی قرار گرفته که آبادانی اش را با وجود طبیعت بکر و دیدنی اش، - قلعه باستانی 8000 ساله و یا امامزاده پیرغایب، مدیون سخت کوشی زنانی است که سال ها دستان پینه بسته و چشمان کم سویشان را به دار قالی و مروار گره زدند.

اینجا روستای انوج است، روستایی که به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر، از نظر آثار باستانی دارای یک تپه باستانی، چند برج تاریخی و یک شهر زیرزمینی است که تاکنون چندان مورد کاوش قرار نگرفته است.

ابراهیم جلیلی تپه باستانی انوج را که در تاریخ 24 اسفند 1353 به شماره 1039 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، یکی از مهمترین آثار باستانی موجود در دشت های شرقی زاگرس مرکزی می داند و ادامه می دهد: این تپه که قلعه ای با قدمت هزاره پنجم قبل از میلاد بر روی آن قرار گرفته و میان اهالی به قلعه بلنده معروف است، از توالی دوره های فرهنگی پیش از تاریخ تا عصر حاضر برخوردار است و از جمله تپه های تاریخی است که در نخستین گمانه زنی در آن عملیات تعیین حریم صورت گرفته است.

او به بررسی های سطحی و اولیه باستان شناسان در سال های گذشته بر روی سفال های شکسته به دست آمده از قلعه بلنده اشاره و اظهار می کند: براساس مواد فرهنگی به دست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند