مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 فروردین 1400 ساعت 08:402021-04-03اقتصادي

موزه کلاش بافی در مریوان افتتاح می شود/ صادرات سالانه 100 هزار جفت کلاش به عراق


فرهاد حامدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: کلاش کُردی (گیوه)، هنر و جز صنایع دستی با قدمتی بیش از 2 هزار سال مختص مناطق کردستان است که در 2 طرح مردانه و زنانه ساخته می شود.

وی افزود: کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف کردستان از جمله سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد، اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا مرکز تولید این کفش محسوب می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: یکی از دلایلی که مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش ثبت شد فراوانی تعداد تولیدکنندگان بود و همین امر نیز باعث شده رشته کلاش بافی با همکاری آموزش و پرورش در دوره تحصیلی متوسطه دوم و در رشته کار و دانش ایجاد شود و در حال حاضر نیز به دنبال راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی صنایع دستی و آموزش رشته کلاش بافی هستیم.

حامدی یادآور شد: تا پیش از شیوع کرونا سالانه حدود 100 هزار جفت کلاش به کشور عراق صادر می شد و همین حجم صادرات و مرکزیت مریوان به عنوان تولید کلاش شاخص اصلی برای ارزیابی و انتخاب جهانی مریوان به عنوان شهر کلاش بود.

وی بیان کرد: پس از ثبت جهانی ایم اثر زیرساخت ها بهبود پیدا کرد و اکنون نیز با تعاملی که با فرمانداری و شهرداری داریم، توانستیم دبیرخانه دائمی شهر جها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موزه کلاش بافی در مریوان افتتاح می شود/ صادرات سالانه 100 هزار جفت کلاش به عراق

موزه کلاش بافی در مریوان افتتاح می شود/ صادرات سالانه 100 هزار جفت کلاش به عراق