مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 فروردین 1400 ساعت 05:052021-04-03اجتماعي

به مناسبت 14فروردین؛ اسفراین زادگاه کشتی با چوخه


کشتی باچوخه اسفراین به عنوان بزرگ ترین رویداد گردشگری تک زمانی و تکمانی کشور در استان خراسان شمالی ماندگار شده است و هرسال در روز 14 فروردین گود زینل خان این شهر شاهد این ورزش باستانی و اصیل است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اسفراین، کشتی باچوخه که همه ساله 14 فروردین در گود کشتی زینل خان این شهر با حضور بیش از 70 هزار تماشاگر علاقه مند به کشتی پهلوانانی از شهرهای مختلف ایران برگزار می شود، به عنوان میراث معنوی به شماره ثبت 30 در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

این کُشتی به عنوان بزرگ ترین رویداد گردشگری تک زمانی و تک مکانی کشور در اسفراین ماندگار شده است، کشتی باچوخه در گذشتگان این سرزمین در میان کرمانج های شمال خراسان رواج داشته و در بسیاری از مراسمات محلی به ویژه عروسی برگزار می شده است.

چوخه درواقع واژه ای کرمانجی است و در اسفراین به شنل کوتاهی گفته می شود که همراه با شال سفیدرنگ کشتی گیران آن را محکم می کنند.

  کشتی گیرانی که در مسابقه شرکت می کنند، کمربند پارچه ای را به کمر خود بسته و دامن چوخه را برمی گردانند و آن را زیر کمرشان محکم می بندند، پهلوانان مسابقه آستین هایشان را تا آرنج و پاچه شلوارشان را تا زانو بالا می زنند و با پای برهنه وارد گود می شوند تا با حریف رقابت کنند، آن که پشت حریف را به خاک برساند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

به مناسبت 14فروردین؛ اسفراین زادگاه کشتی با چوخه

به مناسبت 14فروردین؛ اسفراین زادگاه کشتی با چوخه