مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 فروردین 1400 ساعت 04:552021-04-03اقتصادي

قنات های بیجار پرآب اما تشنه


قنات علیرضاخان گروسی یکی از قنات های شهرستان بیجار است که در گذشته با چرخاندن چرخ آسیاب مشهور به کاناصرعباسی، بادامستان ها و بوستان های باغ سالاری و دشت تخت را سیراب می کرد.

- شهرستان بیجار سالانه محل عبور مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور است و در بسیاری از ماه های سال این شهرستان تا دو برابر جمعیت فعلی را در خود جای می دهد لذا قنات های بیجار در کنار دیگر ظرفیت های طبیعی و بوم گردی می تواند مقصد گردشگران به این شهرستان باشد.

قنات علیرضاخان گروسی یکی از قنات های شهرستان بیجار است که رشته اصلی آن بیش از چهار کیلومتر طول دارد و دارای بیش از 300 میله چاه عمودی است؛ قنات ازمنطقه باغ صفا آغاز می شود و پس از عبور از منطقه زمین شهری و پشت بیمارستان قدیم از کوچه مسجد قائم (عج) و زیر رودخانه حاکمی شهر می گذشت و در گذشته ضمن چرخاندن چرخ آسیاب مشهور به کاناصرعباسی، بادامستان ها و بوستان های باغ سالاری و دشت تخت را سیراب می کرد.

روزگار قدیم در فصل پاییز آرد کردن گندم بعد از درو و در اوج کم آبی انجام می شد، اما آب این قنات به حدی بوده است که چرخ آسیاب آبی را می چرخاند و در آن زمان مردم می توانستند گندم ‎های خود را آرد کنند.

قنات ها با تاریخ و هوشمندی مردمان گذشته عجین شده و این شاخصه برای نسل امروز مایه افتخار به نیکان خود است زیرا نگاه به قن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قنات های بیجار پرآب اما تشنه

قنات های بیجار پرآب اما تشنه