مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 فروردین 1400 ساعت 03:002021-04-02اقتصادي

قنات قصبه گناباد، شاهکار بی نظیر نبوغ ایرانی


قنات قصبه گناباد به عنوان عمیق ترین قنات ایران با قدمت 2500 ساله، یکی از مهندسی سازترین قنات های جهان است و به تعبیر بسیاری از صاحب نظران، این قنات از حیرت انگیزترین پدیده های ساخته دست بشر و نمادی از هم نوایی بشر با طبیعت است.

- ایسنا/خراسان رضوی قنات قصبه گناباد به عنوان عمیق ترین قنات ایران با قدمت 2500 ساله، یکی از مهندسی سازترین قنات های جهان است و به تعبیر بسیاری از صاحب نظران، این قنات از حیرت انگیزترین پدیده های ساخته دست بشر و نمادی از هم نوایی بشر با طبیعت است.

این اثر مربوط به دوره هخامنشی است و دارای 480 حلقه چاه با 33 کیلومتر طول بوده و میزان آبدهی آن 450 لیتر در ثانیه است و مادرچاه آن بیش از 320 متر عمق دارد و از دو رشته اصلی به نام های قصبه و دولاب تشکیل شده است.

حفر کانالی بدین عظمت با ژرفنای بیش از 300 و حجم افزون بر 73 میلیون متر مکعب برداشت خاک در عمق 300 متری با کم ترین خطا در مسیر یا شیب بندی، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است.

ناصر خسرو قبادیانی در سفرنامه اش به توصیف این قنات پرداخته و حفر آن را به کیخسرو نسبت داده است؛ همچنین به اعتقاد لباف خانیکی باستان شناس خراسانی، حفر قنات به مفهوم واقعی آن برای اولین بار در گناباد انجام شده و گناباد را می توان خاستگاه تمدن قناتی به شمار آورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قنات قصبه گناباد، شاهکار بی نظیر نبوغ ایرانی

قنات قصبه گناباد، شاهکار بی نظیر نبوغ ایرانی