مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 12 فروردین 1400 ساعت 09:152021-04-01حوادث

از آساک تا قوچان


شهرستان قوچان یکی از قدیمی ترین شهرهای خراسان بزرگ است که در کتب تاریخی پیشینه آن به 250 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و با نام های آساآک، آشاک و آرسکا یاد شده و در دوران تاریخی از ساتراپ های هجده گانه پارت ها محسوب می شد.

- ایسنا/خراسان رضوی شهرستان قوچان یکی از قدیمی ترین شهرهای خراسان بزرگ است که در کتب تاریخی پیشینه آن به 250 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و با نام های آساآک، آشاک و آرسکا یاد شده و در دوران تاریخی از ساتراپ های هجده گانه پارت ها محسوب می شد.

این ناحیه در صدر اسلام تا اوایل یورش مغول مشهور به استویا (استوا)، خوچان و خبوشان بوده است.

از جمله حوادث تاریخی شهرستان قوچان در سده های اخیر وقوع زلزله های متوالی است که منجر به ضایعات و تلفات هولناکی شده است و همین امر موجب شد پس از زلزله سال 1313 هجری قمری به دستور محمدناصر خان شجاع الدوله حاکم وقت قوچان، مردم خانه های خود را ترک کردند و به فاصله 12 کیلومتری محل قدیمی ساکن شدند.

شهر جدید قوچان با واگذاری اراضی شخصی شجاع الدوله در منطقه نظرآباد و بخشی از زمین های خریداری شده از دولت و طبق نقشه سرهنگ عبدالرضا خان مهندس احداث شد.

در مقاله ای از استاد رمضان علی شاکری که در خبرنامه مرکز خراسان شناسی نیز منتشر شده است روایاتی از این زلزله ها نقل شده، در بخشی از آن آمده اس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از آساک تا قوچان

از آساک تا قوچان