مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 فروردین 1400 ساعت 08:352021-03-29سياسي

نوروز سلطانی؛ رسم قدیم یزدی ها در نهم فروردین


آداب و رسوم ملت های مختلف در گذر زمان رنگ و بوی کهنگی گرفته و بعضا نیز فراموش شده است، اما آیین های نوروزی در ایران و به ویژه در شهر تاریخی یزد نماد زنده معماری و فرهنگ پیشینیان است به قوت خود باقیست و بدون تغییر از سوی مردم برگزار می شود.

- صدیقه رمضانخانی در گفت وگو با خبرنگار فارس از یزد، با اشاره به این که مردم یزد همچنان به آیین های نوروزی خود پایبند هستند اظهار کرد: یکی از این آیین های قدیمی، نوروز سلطانی است که نهمین روز از فروردین ماه در بین زرتشتیان و حتی مردم عامه یزد گرامی داشته می شود.

وی با اشاره به این که این رسم از گذشته های دور در بین شاهان و حاکمان نیز اهمیت داشته است ادامه داد: پادشاهان و حکام در قدیم با اطعام به مردم عامه و توزیع آن در کوچه و بازار جشن می گرفتند و به زیردستان و خدمتگزاران و پهلوانان انعام می دادند و جشن و سرور را با عوام برگزار می کردند.

کارشناس میراث فرهنگی در حوزه فرهنگ عامه یزد با بیان این که توجه و نگاه شاهان و درباریان به بینوایان و مردم کوچه و بازار باعث شده تا این روز به نوروز سلطانی معروف شود افزود: در خصوص بزرگداشت این روز داستانی وجود دارد مبنی بر این که زنی 9 پسر داشته که همه پسران و شوهر خود را در جنگ ایران با تور از دست داده و مردم برای قدردانی از این زن برای مدت 9 روز سفره می چیدند و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوروز سلطانی؛ رسم قدیم یزدی ها در نهم فروردین

نوروز سلطانی؛ رسم قدیم یزدی ها در نهم فروردین