مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 فروردین 1400 ساعت 04:302021-03-27اقتصادي

وضعیت افزایشِ «مولفه های مزدی» / کارگرانی که فقط پایه مزد می گیرند!


در مذاکرات مزدی 1400 بدون احتساب حق اولاد و پایه سنوات، دو مولفه مزدیِ بن و حق مسکن که باید به همه کارگران بدون استثنا و فارغ از داشتن سابقه یا فرزند تعلق بگیرد، - ، 39 درصد افزایش مزد به هیچ وجه با خواسته ها و مطالبات کارگران همخوانی ندارد.

کارگران خواستار رسیدن دستمزد به سبد معیشت واقعی بودند؛ سبدی که هم توسط تشکل های مستقل و هم توسط کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، بیش از 8 میلیون تومان نرخگذاری شده بود.

کارگران خواستار این بودند که اگر سبد واقعی به رسمیت شناخته نشده و نمی شود، لااقل سبد حداقلی یا سبد تقلیل یافته که در جلسات رسمی کمیته دستمزد با حضور دولتی ها و کارفرمایان، 6 میلیون و 895 هزار تومان نرخگذاری شد، مبنای تعیین مزد قرار بگیرد.

ایلنا نوشت؛ اما متاسفانه جریان کار خلاف توقعات و خواسته های کارگران پیش رفت؛ برای رساندن دریافتی کارگرانِ حداقل بگیر به پایه سبد معاش حداقلی، به 100 درصد افزایش همه مولفه های مزدی نیاز داشتیم اما در نهایت، همه مولفه های مزدی فقط 39 درصد افزایش یافت.

هرچند گروه کارگری شورایعالی کار از روند تعیین دستمزد 1400، رضایت نسبی دارند اما نتیجه ی مذاکرات را نمی توان یک موفقیت برای طبقه کارگر محسوب کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وضعیت افزایشِ «مولفه های مزدی» / کارگرانی که فقط پایه مزد می گیرند!

وضعیت افزایشِ «مولفه های مزدی» / کارگرانی که فقط پایه مزد می گیرند!