مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 اسفند 1399 ساعت 12:552021-03-17اجتماعي

فارس در آستانه نوروز؛ گشت و گذاری در مهد آداب اصیل پارسی


استان فارس یکی از متنوع ترین استان ها از منظر آداب و رسوم است، بخش عمده ای از این آداب به ایام نوروز باستانی و آغاز سال نو برمی گردد که در کنار جاذبه های طبیعی و گردشگری، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، نام فارس با جشن، عید و بهار گره خورده است و این روزهای پایان سال، در تاریخ فرهنگی شیراز جایگاه ویژه ای دارد.

از هر کوی و گذر و خیابان و کوچه که می گذری، زمستان را در حال دست تکان دادن می بینی و عطر بهار را در حال پر کشیدن بر سر و روی شهر، انگار در هر خانه بقچه قدیمی مادربزرگی باز و بوی یاس و میخک همه جا را فرا گرفته است.

و شیراز که شهره به شهر شعر، ادب، گل و بلبل است، آداب و رسوم اهالی این شهر نیز مثل نامش دلنواز و پر از راز است، شهری با آدابی کهن و مردمی خوش ذوق، از نیمه اسفند و همین که بوی تازگی درختان و باغ ها همچنین عطر بهار نارنج مشام نواز می شود، بساط خانه تکانی پهن و اهالی خانه های این دیار، هر یک گوشه ای از کار را می گیرند تا گرد کهنگی یک سال از چهره وسایل، و در و دیوار خانه ها رخت بر بندد و آماده جشن عید شوند.

مقدمه عید، فقط خانه تکانی نیست، چند روز مانده به پایان سال، ننه، عام خاتونی و شاباجی با کمک گل دوسی، بهاردوسی و غنچه دوسی، با آرد، شیر، شکر و ادویه های معطر مثل هل، میخک و دار ها در شیراز و استان فارس است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس در آستانه نوروز؛ گشت و گذاری در مهد آداب اصیل پارسی

فارس در آستانه نوروز؛ گشت و گذاری در مهد آداب اصیل پارسی