مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 اسفند 1399 ساعت 22:402021-03-13سياسي

روزی که «شاهنامه» تمام شد


فردوسی «شاهنامه» را با شکست سپاه ایران به پادشاهی یزدگرد سوم از اعراب به پایان می رساند؛ واقعه ای که در تعیین تاریخ پایان این اثر نیز نقش دارد؛ - فردوسی شاهنامه را با شکست سپاه ایران به پادشاهی یزدگرد سوم از اعراب به پایان می رساند؛ واقعه ای که در تعیین تاریخ پایان این اثر نیز نقش دارد؛ در حالی که هنوز هم روز آن در جاهایی اشتباه ثبت می شود و بر سر سال دقیق آن بحث است! به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، انگار دانشنامه آزاد ویکی پدیا هم در تاریخ پایان سرایش شاهنامه کاربران را دچار اشتباه می کند؛ در حالی که در این منبع روز 24 اسفندماه به عنوان زمان پایان سرایش این اثر ذکر شده اما براساس اسنادی تاریخ درست روز 25 اسفند است.

در این جا نوشتاری پژوهشی از جلال خالقی مطلق با عنوان تاریخ روز پایان نظم شاهنامه را می خوانیم: در پایان بیشتر دستنویس های کامل شاهنامه، روز پایان نظم پادشاهی یزدگرد سوم، روز ارد از اسفندارمذ یاد شده است.

از آن جایی که این تاریخ روز در اکثر دستنویس ها در ارتباط با تاریخ سال پایان نظم شاهنامه آمده است، پس به احتمال بسیار تاریخ روز پایان نظم شاهنامه نیز هست.

ولی از سوی دیگر، چون در دستنویس های شاهنامه برای تاریخ سال پایان نظم کتاب دو تاریخ آمده، یکی سال 384 هجری و دیگر سال 400 هجری(1)، از این رو روشن نیست که تاریخ روز ارد اسفندارمذ، یعن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزی که «شاهنامه» تمام شد

روزی که «شاهنامه» تمام شد