مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 اسفند 1399 ساعت 11:152021-03-06فرهنگي

رونمایی از لوح ثبت ملی هنر بافت فرش بزچلو در میراث ناملموس کشور


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: طی مراسمی از لوح ثبتی هنر بافت قالی بزچلو و پنج اثر ثبت شده در میراث ناملموس کشور رونمایی شد.

- مصطفی مرزبان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به رونمایی از لوح ثبت ملی هنر بافت فرش بزچلو در میراث ناملموس کشور اظهار کرد: این مراسم با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی و امام جمعه شهرستان در محل فرمانداری شهرستان کمیجان برگزار شد.

وی افزود: شهرستان کمیجان با ثبت این شش اثر ملی بعد از شهرستان اراک در جایگاه دوم ثبت آثار ملی در استان قرار گرفته که نشان دهنده غنای فرهنگی و جایگاه والای تاریخی و هنری این شهرستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: یکی از برندهای شناخته شده قالی ایران در بازارهای داخلی و خارجی، برند بُرچَلو یا بُزچَلو است که در نشست اخیر کمیته ملی ثبت آثار فرهنگی ناملموس در تاریخ 11 بهمن 1399 با عنوان مهارت بافت قالی برچلو (بزچلو) به ثبت ملی رسید.

مرزبان ادامه داد: نام این برند برگرفته از نام ایلی ترک است که از جمله 32 ایل یاری دهنده شاه اسماعیل برای تشکیل حکومت صفوی بوده است و سکونتگاه تاریخی و اصلی ایل یادشده در ایران، شهرستان کمیجان به مرکزیت شهر کمیجان واقع در غرب استان مرکزی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از لوح ثبت ملی هنر بافت فرش بزچلو در میراث ناملموس کشور

رونمایی از لوح ثبت ملی هنر بافت فرش بزچلو در میراث ناملموس کشور