مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 اسفند 1399 ساعت 02:302021-03-03بين الملل

سایه شوم بدعهدی آمریکا بر روند صلح در افغانستان


هرچند توافق 2020 دولت آمریکا با طالبان ظاهراً نخستین گام در مسیر دستیابی به صلح در افغانستان است، اما چالش اصلی ادامه مذاکرات بین الافغانی جهت حصول توافق بر سر آینده این کشور است.

- - شبنم شکوهی: دولت وقت ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان افغانستان در 29 فوریه 2020 میلادی (دهم اسفندماه 1398) پس از برگزاری 9 دور مذاکره توافقنامه ای را امضا کردند که بر حسب ظاهر نخستین گام برای پایان دادن به جنگی هجده ساله با دستکم 157 هزار کشته و تحمیل هزینه ای بالغ بر 2 هزار میلیارد دلار بر دولت ایالات متحده بشمار می رود.

آتش بس یا کاهش موقت خشونتها؛ خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان؛ آغاز گفتگوهای بین الافغانی و در آخر، تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای گروه های تروریستی، چهار محور اصلی این توافقنامه را تشکیل می دهند.

اما به رغم انعقاد این توافقنامه، ادامه حملات خشونت بار علیه نیروهای امنیتی افغانستان، وجود اختلافات قومی، قبیله ای و فرقه ای در کنار مخالفت و کارشکنی برخی کشورهای خارجی از جمله عواملی است که تداوم مذاکرات بین الافغانی و در نتیجه دستیابی به توافق صلح پایدار میان طالبان و دولت افغانستان را با پیچیدگی فزاینده ای روبرو ساخته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سایه شوم بدعهدی آمریکا بر روند صلح در افغانستان

سایه شوم بدعهدی آمریکا بر روند صلح در افغانستان