مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 اسفند 1399 ساعت 08:252021-03-02سياسي

فیک نیوزها و تقوای مجازی


سواد رسانه ای چگونه می تواند در مواقع بحران به داد جامعه برسد؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه ایران نوشت: هر روز خبر بحرانی تازه فضای رسانه های مجازی ایران را درمی نوردد.

یک روز سیل، روزی دیگر زلزله.

بحران های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در انواع و اندازه های مختلف که به تناوب جای یکدیگر را پر می کنند و آن چه مدام در این بحران ها از سوی متخصصان رسانه طرح می شود، مسأله مهمی به نام سواد رسانه ای است؛ حلقه مفقوده ای که می تواند بحران های بزرگ را کوچک و مسائل کوچک را فاجعه غیر قابل کنترل جلوه دهد.

مردم سردرگم و مسئولان مستأصل و رسانه های رسمی عقب افتاده از سونامی اخبار را که بگذاریم کنار شبکه های اجتماعی با حرکت در مرز باریک و مبهم فکت و فیک، نتیجه می شود بی اعتمادی بیشتر و ناامیدی روزافزون تر مردم.

اما چطور می توان راست و دروغ خبر را فهمید؟ میان این طوفان باید کجا ایستاد تا باد حادثه عقل و هوش را با خود نبرد؟ نقش مسئولان و رسانه ها چیست؟ مجید رضاییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، معتقد است مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجان آمیزی از خود بروز می دهند که علت آن برخوردار نبودن از سواد رسانه ای است.

او عمده مشکل خبرهای منتشرشده در شبکه های اجتماعی را فقدان سندیت و مشروعیت می داند: باید به مردم بگوییم این چیزی که شما می بینید اطلاعات


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیک نیوزها و تقوای مجازی

فیک نیوزها و تقوای مجازی