مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 اسفند 1399 ساعت 03:452021-02-28اقتصادي

روزگاری که اتومبیل 2500 تومان بود و تهران فقط 100 راننده داشت


28 فوریه سال 1889 میلادی نخستین گواهینامه رانندگی جهان صادر شد و حدود 30 سال بعد در ایران هم کسانی بودند که می خواستند گواهینامه بگیرند و «اتومبیلچی» شوند؛ - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: هنری فورد آمریکایی که خودش اتومبیل می ساخت، نخستین گواهینامه جهان را در سال 1889 میلادی دریافت کرد.

البته برخی معتقدند اولین گواهینامه را کارل بنز آن را ننده اش فرناند وارنه هم آمد که مردم به او می گفتند اتومبیلچی و همین نام ماند روی راننده های ایرانی و البته بعدها نامشان شد شوفر .

تا اواخر دوره قاجار ثروتمندان ایران نیز خودروهایی به داخل کشور می آوردند و می خواستند سوار شوند و بنا به قانون دولت باید تصدیق نامه اتوموبیلچی گری دریافت می کردند.

آن موقع سرهنگ وستداهل سوئدی که از سال 1291 شمسی رییس نظمیه شده بود قانون گذاشته بود برای رانندگی در معابر و در واقع نخستین آیین نامه راهنمایی و رانندگی را تدوین کرده بود و یک موسیو کلین هم بود که اولین افسر آزمایش رانندگی ایران بود و از متقاضیان امتحان می گرفت.

چند سال بعد هم ایرانی ها کار را دست گرفتند و ناصرخان انشاء شد افسر امتحان رانندگی.

تصدیق نامه درشکه در سال 1299 شمسی درشکه سواری هم قانون داشت پیش از گواهینامه رانندگی هم در ایران گواهینامه مرسوم بود؛ تصدیق نامه درشکه چی گری .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزگاری که اتومبیل 2500 تومان بود و تهران فقط 100 راننده داشت

روزگاری که اتومبیل 2500 تومان بود و تهران فقط 100 راننده داشت