مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 اسفند 1399 ساعت 14:302021-02-22دانش

ساخت دستگاه بازیافت لامپ های کم مصرف و مهتابی در کشور


محققان یکی از شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با طراحی و ساخت دستگاه امحا و بازیافت لامپ های حاوی جیوه موفق به بازیافت لامپ های کم مصرف و مهتابی شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، طراحی، ساخت و تولید دستگاه امحا و بازیافت لامپ های حاوی جیوه، پودر شیشه و سایر فلزهای باارزش از پسماندهای حاصل شده، برای اولین بار در کشور از سوی یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

با توجه به اینکه لامپ های کم مصرف و فلورسنت ها حاوی مقادیر قابل توجهی جیوه هستند و یک لامپ کم مصرف معمولی، حاوی به طور متوسط 5 تا 25 میلی گرم جیوه می تواند 18 تا 30 هزار لیتر آب شرب را آلوده کند، ترکیبات جیوه موجود در لامپ های فلورسنت، در محیط به وسیله میکروارگانیسم های آب وخاک به متیل مرکوری بدل می شود که به راحتی می تواند با ورود به بدن آبزیان در رأس زنجیره غذایی بدن انسان قرار گیرد و منجر به ضایعات مغزی و کبدی شود.

پیش ازاین لامپ های فلورسنت به دلیل آغشته بودن به جیوه قابل بازیافت نبودند و براثر دفع غیراصولی انواع لامپ های کم مصرف و فلورسنت، پسماندهای خطرناک حاوی جیوه با پسماندهای عادی شهری مخلوط می شد و تولید کمپوست از زباله های شهری را مشکل می کرد، در فرآیند بازیافت، ابتدا لامپ های حاوی جیوه از واحدهای صنعتی جمع آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساخت دستگاه بازیافت لامپ های کم مصرف و مهتابی در کشور

ساخت دستگاه بازیافت لامپ های کم مصرف و مهتابی در کشور